13 Haziran’da srail’in ran’a ynelik dzenledii hava saldrsna verilen isim dikkat ekiciydi: Ykselen Aslan Operasyonu branicesiyle Mivtza ?Am ke-Lavi (???? ??? ?????????). Bu ifade Tevrat’tan, Saylar Kitab 23:24 pasajndan alnmt. lgin olan ise, dinle yakn bir iliki iinde olmad bilinen Babakan Benyamin Netanyahu’nun, bu operasyonun balamasna saatler kala sz konusu Tevrat pasajn kendi el yazsyla yazp Kuds’teki Bat Duvar’nn (ha-Kotel) bir atlana yerletirmesiydi.
Prof. Dr. Nuh Arslanta/Marmara niversitesi lahiyat Fakltesi retim yesi
Fransz tarihi Franois Hartog’un son dnemlerle ilgili dile getirdii “Son zamanlarda kyametle ok flrt ediliyor” ifadesi, gnmz kresel siyasetinde din tahayyllerin ve ahir zaman kaos beklentilerinin artan bir ivmeyle nasl grnr hale geldiinin bir tespiti gibidir.
srail’in ran’a gerekletirdii son saldr, baz Yahudi ve Hristiyan Siyonist evreler tarafndan byle bir kaos srecinin balangc olarak yorumlanmaktadr. Operasyonun, asker ve stratejik boyutunun yan sra kutsal metinlerdeki kehanetlerle ilikilendirilmesi, bu tr kaotik okumalarn daha da glenmesine zemin hazrlamaktadr. zellikle Hristiyan Siyonistler olan Evanjelist destekiler nezdinde, srail’in Tanrsal bir misyon dorultusunda hareket ettii inanc, sz konusu asker saldrlarn meruiyetini pekitirmekle kalmamakta, ayn zamanda mesihi beklentileri de artrmaktadr.
Bu son saldr, yalnzca srail ile ran arasndaki bir atma olmann tesinde, blgesel g dengeleri ve kutsal metinler balamnda ok katmanl anlamlar barndrmaktadr. srail’in saldrgan tutumu ve “Vaat Edilmi Topraklar” merkezli igal stratejisi, yalnzca iki lkeyi deil, dorudan tm blgenin gvenliini ve istikrarn tehdit eden bir sorun haline gelmitir. Bu nedenle, Trkiye’nin de iinde yer ald geni corafya, srail’in izledii bu politikann yan sra, uzun sredir Hal zihniyetiyle hareket eden ABD ve baz Batl lkelerin koulsuz desteiyle, slam dnyasnda kalc bir huzur ve istikrarn salanmasna imkn tanmamaktadr. Aslnda bu kaotik ortamn ortaya kmasnda yalnzca d aktrler deil, en az bunlar kadar aile, kabile ve blgesel karlarn mstevlilerin siyasi emelleriyle tevhit eden baskc Arap ynetimleri de bu srecin sadk hemplardr.
Blgedeki gerilim yalnzca stratejik dzeyde deil, ayn zamanda teopolitik dzlemde de etkiler yaratmaktadr. Son dnemlerde gittike artan dini referansl sylemlerle merulatrlan saldrganlklar, Orta Dou’daki g dengelerini dorudan etkilemektedir. Bu durum, blgedeki devletlerin ve aktrlerin mevcut konumlarn yeniden deerlendirmelerini ve stratejik tercihlerini bu gelimelere gre yeniden ekillendirmelerini zorunlu klmaktadr.
Bu yazda, srail’in ran’a ynelik gerekletirdii son saldrnn, Siyonist ve Evanjelist evrelerde Tevrat merkezli teopolitik sylemler dorultusunda nasl anlamlandrld ele alnacaktr. Kutsal Kitap referanslarnn bu evrelerde operasyonla ilikilendirilme biimleri, seilen baz rnek metinler zerinden incelenecektir.
Tarihi arka plan: ran ve Yahudiler
Yahudi Kutsal Kitab’nda gnmz ran topraklar, tarihsel balamda genellikle “Pers” (פָּרָס) ve daha erken dnemlerde “Elam” (עֵילָם) olarak anlr. Pers mparatorluu’nun ne kan hkmdarlar arasnda Byk Kore (Cyrus, M 559–530), Darius (M 522–486) ve I. Artakserkses (M 465–425) gibi, Yahudilere hogryle yaklaan ve onlar devlet dinine zorlamayan krallar bulunmaktadr. zellikle Babil Srgn sonrasnda bu krallarn izledii politikalar, Yahudilerin anavatanlarna dnn ve kutsal metinlerin yeniden derlenmesini mmkn klmtr.
Elam’n akbetine dair haberler, Yahudi teolojisinde aya, Yeremya ve Hezekiel gibi peygamberlerin kitaplarnda yer almaktadr. Babil srgn srecinde ve sonrasnda grev yapm bu peygamberler, Yahudi ve Hristiyan geleneinde hem tarihsel felaketleri hem de ilahi umudu temsil eden ahsiyetlerdir.
Gnmzde Yahudi ve Hristiyan Siyonist evreler, bu peygamberlerin szlerini politik sylemlerine meruiyet kazandrmak amacyla radikal bir ekilde yeniden yorumlamaktadr. Bu yorumlar dorultusunda gelitirilen mesihi teopolitik strateji, gemite Irak ve Suriye’yi kan glne dndrrken, bugn ayn yaklam ran’da uygulamaya almaktadr. Gelecekte ise bu stratejinin Trkiye’de de hayata geirilmesini savunan radikal sylemler, televizyon kanallar ve sosyal medya platformlarnda aka dile getirilmeye balanmtr. Bu nedenle, sz konusu kehanetlerin lkemiz asndan da ciddi bir tehdit oluturduunun farknda olunmas gerekmektedir.
Asurlular ve Babillilerin “Elamtu”, Yunanllarn ise “Elumais” olarak adlandrd antik Elam, corafi olarak gnmzdeki ran, Irak ve Suriye’nin bir ksmn kapsamaktayd. Bu nedenle, kehanet odakl dnen Yahudi ve Hristiyan Siyonistlerin mesihi yaklamlar, hem Vaat Edilmi Topraklar tahayyl hem de ad geen peygamberlerin ahir zamanda vuku bulacak olaylara dair bildirimleri dorultusunda gelitirdikleri teopolitik stratejiler, iinde lkemizin de bulunduu bu corafyay dorudan etkilemektedir.
srail’in bu son saldrs bu nedenle, sz konusu mesihi evreler tarafndan aya, Yeremya ve Hezekiel’in ran corafyasn kapsayan antik krallklara ilikin haberleriyle ilikilendirilmekte; ran rejimine kar ilahi bir yarg veya mdahalenin habercisi olarak dini bir misyon/vecibe kabul edilmektedir.
M. 6. yzyldan itibaren Elam kimlii, ykselen Pers kimliiyle btnlemi ve “Pers” ya da branice adyla “Paras”, Yahudi Kutsal Kitab’nn Ezra, Nehemya, Ester ve Daniel kitaplar ile II. Tarihler kitabnn son blmlerinde ska zikredilmeye balanmtr. Bu durum, Perslerin torunlar olan ranllar mesihi Yahudi ve Hristiyan evrelerde hem tarihsel hem de dini anlatmlarda merkezi bir konuma yerletirmektedir.
Yahudi Kutsal Kitab’nn bahsi geen blmlerine ilave olarak, zellikle Hezekiel 38–39 blmlerinde yer alan ahir zamanla ilgili baz pasajlar ile Yeremya 49:34–39’da Elam’n “ahir zamanda” yeniden kurulacana dair ifadeler, Yahudi ve Hristiyan Siyonist evrelerin modern ran’ gnmzde yaanan gelimeler balamnda merkezi bir aktr olarak grmelerine yol amtr. Bu deerlendirme ayn zamanda, srail’in de dhil olabilecei blgesel ittifaklar ve atmalarn ekillenmesini de etkilemektedir.
Grler arasnda farkllklar bulunsa da, mesihi yaklamlarda Tanr’nn egemenliinin ran gibi uluslar da kapsayacak ekilde evrensel olduu ska vurgulanmaktadr.
te tam da bu nedenle, srail’in ran’a ynelik son saldrs operasyonun adndan, seilen tarihine, ykc gcnden beklenen sonuca kadar Yahudi ve Hristiyan Siyonistler tarafndan Kutsal Kitap’n kehanetlerinin gereklemesi olarak grlmekte ve olumlu sonulanmas heyecanla beklenmektedir.
ran’a saldr iin seilen isim
13 Haziran’da srail’in ran’a ynelik dzenledii hava saldrsna verilen isim dikkat ekiciydi: “Ykselen Aslan Operasyonu” – branicesiyle “Mivtza ʿAm ke-Lavi” (מבצע עָם כְּלָבִיא). Bu ifade Tevrat’tan, Saylar Kitab 23:24 pasajndan alnmt. lgin olan ise, dinle yakn bir iliki iinde olmad bilinen Babakan Benyamin Netanyahu’nun, bu operasyonun balamasna saatler kala sz konusu Tevrat pasajn kendi el yazsyla yazp Kuds’teki Bat Duvar’nn (ha-Kotel) bir atlana yerletirmesiydi.
srail’de dualarn kabul olduu mekn kabul edilen Bat Duvar’na not brakmak, Tanr’ya yaknlama arzusunun bir ifadesi olarak grlr. Bireylerin dileklerini, dualarn veya isel arzularn yazl ktlara dkerek duvarn talar arasndaki atlaklara yerletirmesi gelenektir. Ancak bir babakan olarak Netanyahu’nun bu riteli yerine getirmesi, sradan bir dini uygulamann tesinde bir anlam tayordu. Operasyon ncesinde bylesine sembolik ve dini adan gl bir adm atmas, sadece bir inan gstergesi deil, ayn zamanda stratejik bir mesaj niteliindeydi.
Tevrat’taki ilgili pasajda srail, “ganimet elde edene kadar dinlenmeyen bir aslan“a benzetilir. Bilʿam’n kutsamasndan alnan bu mecaz, srail’in kararlln, gcn ve ilahi destekle donanmln simgeler. Netanyahu’nun bu ifadeyi seerek kutsal kabul edilen bir mekna yerletirmesi, operasyonun yalnzca askeri deil, ayn zamanda tarihsel ve teolojik bir erevede bir merulatrma abasyd aslnda. Netanyahu duasn ABD’nin savan 10. gnnde ran’ vurmasnn ardndan, ayn yerde kameralar nnde syledii “ʿAm Yisrael hay!” “srail halk ok yaa!” szleriyle tamamlad.
Babakan Netanyahu’nun son dnemdeki politikalar, yalnzca srail’in ran karsndaki stratejik gvenliini salama amacna ynelik olarak deil, ayn zamanda uzun sredir benimsedii ve Yahudi kehanetlerine dayandrlan daha geni kapsaml bir vizyon erevesinde deerlendirilmelidir.
Netanyahu, radikal Siyonist ve Evanjelist evrelerde artk yalnzca siyasi bir lider deil, Mesih ann geliine hizmet eden tarihsel bir figr olarak grlmektedir. Mevcut atmay ahir zamann balangcna zemin hazrlayan ilahi bir aama olarak okuyan bu yaklama gre, Netanyahu’nun asker ve diplomatik admlar, yalnzca jeopolitik deil, ayn zamanda mesihi takvime uygun biimde atlmaktadr. Bu balamda, Netanyahu’nun kendisini Mesih’i getiren lider olarak tarihsel hafzaya kazmay hedefledii dncesi, bu evrelerde giderek daha fazla dillendirilmektedir.
Saldrnn balamasyla birlikte, Netanyahu’nun Bat Duvar’ndaki bu sembolik eylemi srail kamuoyunda geni yank uyandrd. zellikle ar sac ve radikal din evrelerde, bu adm din duygularn harekete gemesine ve tarihsel bellein canlanmasna yol at. Kamuoyunda operasyonun yalnzca bir gvenlik nlemi deil, ayn zamanda Tanr tarafndan takdir edilmi bir grev olarak alglanmas ynnde bir atmosfer oluturulmaya alld.
Saldrgan taraf srail olmasna ramen, askeri operasyon Batl siyasi ve medya evrelerinde byk lde “srail’in kendini savunma hakk” olarak lanse edilmitir. Bu sylem, zellikle Siyonist ve Evanjelist evrelerde, srail’in eylemlerinin Tanrsal bir hakka dayand inancna dayanan teolojik bir arka plana sahiptir. Bu nedenle, Bat’da etkili baz medya kurulular haberi ilk aamada “ran’n srail’e saldrd” eklinde yanstarak, operasyonun gerekesi geni kamuoyunun da desteini almak iin savunma temelli bir anlatyla sunulmutur.
te yandan, operasyonun adnda yer alan “aslan” imgesi yalnzca Tevrat’taki sembolik anlamlara deil, ayn zamanda ran’a ynelik dolayl bir gndermeye de iaret etmektedir. 1979’daki -szde- slam Devrimi’ne kadar ran bayranda yer alan aslan figr, tarihsel olarak Pers kimlii ve kraliyet otoritesinin sembolyd. Operasyona bu ismin verilmesi, ran halkna ynelik rtk bir mesaj da iermektedir. Babakan Benyamin Netanyahu’nun, ran halkn mevcut rejime kar harekete gemeye aran aklamalar da bu yorumu destekleyen bir balamda ele alnmaktadr. Bylece, hem srail’in hem de ran’n tarihsel sembollerinde yer alan “aslan” motifi, iki halk da harekete gemeye aran ift ynl bir simgesellik kazanmtr.
ran’a operasyon iin seilen tarih
srail’in ran’a ynelik saldrsnn 6. ayn 13’nde (6:13, yani 13 Haziran) gereklemesi, baz Yahudi ve Hristiyan Siyonist evreler tarafndan anlaml bulunmutur. Bu tarih, Yahudi Kutsal Kitab’nda yer alan Ester Kitab’nn 6:13 pasajyla ilikilendirilmi ve dolaysyla srail’in ran saldrs, bu evrelerde ran tehdidinden kurtulua dair bir umut dourmutur.
Yahudilerin tarihlerinde ran’da yaadklar bir olay konu edinen Ester Kitab, onlarn Pers mparatorluu’nun bakenti Susa’da mutlak bir yok olutan kurtuluunu konu edinir. Tarihsel olarak bu kurtuluun Babil Srgn’nden yaklak bir yzyl sonra Ahavero (I. Xerxes: M.. 486–465) dneminde gerekletii kabul edilmektedir. Hikayenin ana temas, Tanr’nn, seilmi halkn, dnyann farkl blgelerine dalm olsalar dahi koruduudur.
Anlatnn merkezinde, Pers saraynda kralie olan Ester ve amcas Mordehay yer alr. Ester, olaanst gzelliiyle saraya kabul edilirken, Mordehay kraln hayatna ynelik bir komployu ortaya karmtr. Daha sonra, Pers kral tarafndan vezirliegetirilen Agagl Haman, Mordehay’n kendisine boyun ememesi nedeniyle tm Yahudi halkna kar bir yok etme plan hazrlar. Kura (purim) ile bir tarih belirlenir ve bu dorultuda bir ferman karlr. Haman, Mordehay’ asmak zere bir daraac ina ettirir.
Ester’in nderliinde Yahudi halk iin dnm noktas olan bu srete, Mordehay’n arsyla tutulan orular ve edilen dualarn ardndan Ester kraln huzuruna kar. Grme srasnda Ester, Haman’n Yahudi halkna ynelik yok etme planlarn kralla paylar. Ayn zamanda, saray arivlerinde yaplan bir inceleme sonucu kral, kendisine planan sikast planlarnn Mordehay tarafndan engellendiini anlar ve onu dllendirmek ister. Kime dl verileceini bilmeyen Haman, bunun kendisi olduunu dnerek nerilerde bulunur. Ancak dllendirilecek kiinin Yahudi Mordehay olduunu renince byk bir hayal krkl yaar.
Tam bu noktada, Haman’n ei Zere ve danmanlar kehanet niteliindeki u ifadeyi dile getirir: “Mordehay bir Yahudi ise, sen onu alt edemezsin. Bilesin ki, imdiden de getin; kesinlikle yok olacaksn” (Ester 6:13). Aslnda bu szler, hikayenin de krlma noktasn tekil eder. Haman, kendi ina ettirdii daraacnda aslr. Ardndan Yahudi halkna kendilerini savunma ve dmanlarn yok etme hakk tannr. Bunu frsat bilen Yahudiler de kendilerinden nefret edenleri kltan geirerek ldrrler (Ester 9:5-10). Bu kurtulu, Yahudi geleneinde her yl bir sevin vesilesi olarak Purim Bayram olarak kutlanmaktadr.
Ester Kitab’ndaki bu hikaye, baz Siyonist ve Evanjelist evrelerde son jeopolitik gelimeler ve ran’a saldrnn ardndan baz figrler zerinden gncellenmitir. Kitaptaki saldr tarihi olarak yorumlanan 6:13 pasaj, srail’in ran’a ynelik saldrsyla birlikte yeniden gndeme gelmitir. ran’daki dini liderlik ve bunlarn temsilcisi mollalar sklkla “Pers tiran” olarak tanmlanan “Haman ve adamlar” ile zdeletirilmektedir.
te yandan, srail’in ABD Bakan Trump’n desteiyle ran’a ynelik gerekletirdii saldrlar, Kral Ahavero’un Mordehay ve Ester’e dmanlarn yok etmek zere “serbest hareket etme” yetkisi vermesine benzetilmitir.
ran: Daniel Kitabnda tasvir edilen yok edilmesi gereken canavar
ABD ve srail’deki baz Siyonist ve Evanjelik evreler, ran’ Daniel Kitab’nda tasvir edilen canavarlardan biriyle zdeletirmektedir. Daniel 7:5’te geen “kinci yaratk ayya benziyordu. Bir yan zerinde dorulmutu. Aznda, dileri arasnda kaburga kemii vard. Ona, ‘Haydi kalk, yiyebildiin kadar et ye!’ dediler” ifadesi, bu evrelerce blgesel g mcadelesinin ve hakimiyetin simgesi olarak yorumlanmaktadr.
Buna gre, ayya benzeyen bu canavarn azndaki kaburga kemii, Med-Pers mparatorluu’nun varisi olarak kabul edilen ran’n gnmzde etkisi altna ald Irak, Suriye ve Lbnan’ temsil etmektedir. “Haydi yiyebildiin kadar et ye” sz ise, ran’n doymak bilmez mezhepi genileme stratejisinin bir ifadesi olarak yorumlanmaktadr.
Bu nedenle, srail’in ran’a ynelik saldrs, Gazze, Lbnan, Suriye, Yemen ve Filistin topraklarndaki etkili uzantlar araclyla “eytani emirleri” yerine getirdii ve kresel terr destekledii iddia edilen ran’n, Daniel Kitab’nda tasvir edilen bu canavarn ortadan kaldrlmasnn iareti olarak deerlendirilmektedir.
ran’a saldrnn dini bir vecibe olduu imas
6.13 tarihi, srail’deki sz konusu evreler tarafndan Yahudi halkna verilen 613 emrin sembolik bir yansmas olarak da deerlendirilmitir. Yahudi geleneinde bu 613 mitsva, dini ykmllklerin tamamn temsil eder. Talmud’a gre bu emirlerin 248’i olumlu (“yap” – mitsvot ʿase), 365’i ise olumsuz (“yapma” – mitsvot lo taʿase) niteliktedir. Geleneksel anlaya gre bu saylar srasyla insan bedenindeki organlara ve yln gnlerine tekabl eder ve bu emirlerin tamamnn Hz. Musa’ya, Sina Da’nda On Emir’le birlikte iletildii kabul edilir.
Bu balamda, 613 rakamnn artrd dini btnlk, baz Siyonist ve dini evrelerde ran’a ynelik askeri operasyonun, ilahi buyruklarla uyumlu bir dini grev veya vecibe olarakalglanmasna yol amtr.
ran’a saldrnn peygamberani bir iaret olduu imas
Son srail–ran savanda gndeme gelen ahir zaman haberlerinden biri de Yeremya Kitab’nda geen Elam’a dair ifadelerdir. Yukarda belirtildii gibi, Elam tarihsel olarak antik Pers mparatorluu’nu oluturan nemli krallklardan biri olup, gnmz ran corafyasna karlk gelmektedir. Bu nedenle, Yeremya 49:34-39 pasajlar, mesihi Siyonist ve Evanjelist evrelere gre, tarihi Elam corafyasnda ahir zamanda meydana gelecek haberler iermektedir.
Sz konusu pasajlarda Peygamber Yeremya, Tanr’nn Elam halkna ynelik plann u szlerle aktarr: “Elam’n gcnn dayana olan yayn kracam. Elam’a gklerin drt kesinden drt rzgr getireceim. Halkn bu rzgrlarn her birine datacam ve Elam’dan kovulanlarn gitmeyecei hibir ulus kalmayacak.” (49:35–36). Tanr, devamnda yle der: “iddetli fkemi yadrarak onlara felaket getireceim. Onlar yok edene kadar kl pelerinden ayrlmayacak.” (49:37). Yeremya’nn en dikkat eken ifadeleri ise unlardr: “Tahtm Elam’a kuracak, kraln ve nderlerini yok edeceim, diyor Rab.” (49:38). Ancak Yeremya hemen ardndan “Ama son gnlerde Elam’n kaderini geri vereceim, diyor Rab” (49:39)szleriyle de umut dolu bir gelecek vizyonu izmektedir.
13 Haziran’a gelinceye kadar planl bir ekilde yrtt operasyonlarla ran’n blgedeki vekil gleri olan Hamas, Hizbullah ve Suriye unsurlarn nemli lde zayflatan srail, ABD ile birlikte ran’a kar dzenledii son saldrlarla da son derece hassas ve ok ynl askeri mdahaleler yapmtr. Bu saldrlar erevesinde, kritik nkleer tesisler hedef alnm; fze sistemleri, hava savunma bataryalar ve stratejik komuta merkezleri etkisiz hale getirilmitir. Ayn zamanda ran Silahl Kuvvetleri ve Devrim Muhafzlar’nn st dzey komuta kademesinden nemli isimleri ldrerek ran’n askeri karar alma srelerinde ciddi boluklar olumasna neden olunmutur. Nkleer programn kilit isimlerinden baz bilim insanlarnn etkisiz hale getirilmesi ise ran’n nkleer kapasitesine dorudan bir darbe vurmu, programn ilerleyiinde stratejik zayflamalarayol amtr.
srail’in ran’a ynelik bu son saldrs, baz Siyonist ve Evanjelist evrelerce Yeremya Kitab’nda Elam’a ilikin anlatlan ac akbetin ran’a ynelik tanrsal bir ceza olarak deerlendirilmesine yol amtr.
Kehanette geen “yayn krlmas“, bugnk ran’n asker kapasitesinin—zellikle nkleer altyaps ve balistik fze programnn—kertilmesi olarak yorumlanrken; “kralnn ve nderlerinin yok edilmesi” de, ran Devrim Muhafzlar’na bal st dzey asker figrler ile nkleer bilim insanlarnn ldrlmesi olarak yorumlanmtr. Ayrca “tahtm Elam’a kuracam” ifadesi, Tanr’nn egemenliinin bu topraklarda tesis edileceine dair bir ahir zaman beklentisinin teopolitik bir yansmas olarak kabul edilmektedir.
Kutsal metinlerde yer adlar genellikle sembolik anlamlar tasa da, Yeremya Kitab’nda Elam’n aka zikredilmesi ve bu blgenin gnmzde ran corafyasna karlk gelmesi, mesihi evrelerce bu haberlerin daha byk bir nemle ele alnmasna ve srail’in saldrsna daha fazla dikkat kesilmelerine neden olmutur.
Yeremya’nn Elam hakkndaki haberleri, srail’in gerekletirdii operasyon sonrasnda blgede oluacak yeni siyasi ve sosyoekonomik dzenin, zellikle srail’le normalleme srelerinin, Tanr’nn srail halk lehine hazrlad mjde ierren ilahi bir plann paras olarak grlmektedir.
Sonu yerine
srail’in kendisi nkleer imkan ve silahlara sahipken, ran’n nkleer imkan ve kapasitesini hedef alarak ABD’yi de kkrtarak balatt bu saldr, hem askeri adan hem de Kutsal Kitap’ta baz peygamberlerin ahir zamana dair sylemleri balamnda Yahudi ve Hristiyan mesihi Siyonistler arasnda byk heyecan yaratmtr.
Saldr, bu evreler tarafndan sadece stratejik bir adm olarak deil, ayn zamanda ahir zaman alametlerinden birinin gnmzde vuku bulmas olarak deerlendirilmektedir.
Orta Dou ve kresel dengeler asndan son derece tehlikeli olan bu radikal din heyecann, provokatif giriimlerin ve saldrlarn Kutsal Kitap referanslaryla merulatrlmaya allmas iseblgede patlak verebilecek olas din savalar asndan da ciddi bir tehdit tekil etmektedir.
Bu din sylemlerin artk salt ideolojik tehdit boyutunu aarak, son dnemlerde srail’de din, siyaset, bilim ve sanat evrelerindelkemizi de dorudan hedef alan ak bir syleme dnmesi, sz konusu tehditlerin ayr bir hassasiyetle ele alnmasn gerektirmektedir. Bu durum, gelimelerin titizlikle izlenmesini ve buna bal olarak asker ve stratejik nlemlerin kararllkla alnmasn zorunlu klmaktadr.
Yakn vadede srail ile Trkiye arasnda dorudan bir sava ngrlmemektedir. Bylesi bir atma hi kimsenin arzu edecei bir senaryo da deildir, olmamaldr da. Ancak bu durum, Siyonist ve Evanjelist evrelerin kyameti hzlandrmak amacyla sahneye koyduu blgesel ve kresel kaos planlarnn, zellikle de bir ksm lkemizi de iine alan Vaat Edilmi Topraklar hulysnn, tarih boyunca adalet, sulh ve selametten yana tavr alm lkemizi dorudan ilgilendirdii gereini de ortadan kaldrmamaktadr.
Bu nedenle, blgesel ve kresel dzeyde bar ve huzurun salanmas, ktle niyetlenenlerin eylemlerinin engellenmesi iin devlet ve millet olarak her alanda hazrlkl olunmas gerekmektedir. Atalarmzn dedii gibi: “Hzr ol cenge ister isen sulh u-salah“.